Terapie ABA



Centrul utilizează proceduri și tehnici bazate pe principiile Analizei Comportamentului Aplicat (ABA). ABA este o abordare științifică, de schimbare a comportamentului, reducând în mod eficient comportamentele provocatoare sau inadecvate și predând noi abilități. ABA descompune acțiuni complexe în părți componente și predă sistematic fiecare componentă.

În ultimii 75 de ani, o amplă literatură a arătat utilizarea cu succes a procedurilor bazate pe ABA pentru reducerea comportamentelor problematice și sporirea abilităților adecvate pentru persoanele de toate vârstele cu dizabilități intelectuale, autism și tulburări de dezvoltare conexe. Centrul Autism step by step oferă programe diferite, individualizate în funcție de nevoile copilului și de resursele disponibile. Acestea variază de la programe mici, concentrate, care abordează una sau două competențe prioritare (de exemplu, instruire în comunicare sau toaletă), până la programe de intervenție intensivă, timpurie, a comportamentului timp de peste 20 de ore pe săptămână care se adresează tuturor domeniilor relevante de dezvoltare. Programele noastre sunt concepute special pe baza punctelor tari, punctelor slabe și priorităților copilului.Toate programele noastre sunt proiectate și supravegheate direct de un analist de comportament certificat (BCBA), cu vastă experiență, iar terapeuții comportamentali sunt instruiți direct și supravegheați de către acesta.





Terapie cognitiv comportamentala (TCC)



Terapia cognitiv comportamentala (TCC) este o forma de psihoterapie, orientată spre identificarea problemelor clientului cu scopul soluționarii acestora folosind tehnici si strategii specifice cognitiv comportamentale.

Terapia cognitiv comportamentala (TCC) este o forma de psihoterapie, orientată spre identificarea problemelor clientului cu scopul soluționarii acestora folosind tehnici si strategii specifice cognitiv comportamentale.

TCC ajută oamenii să-si identifice gândurile negative și să evalueze cât de reale sunt aceste gânduri, ulterior învațându-i să-și modifice gândirea distorsionată, înlocuind-o cu un model rațional. Terapia pune accentul în mod constant asupra rezolvării problemelor clientului și a inițierii schimbărilor comportamentale.

Terapia cognitive-comportamentală este potrivită pentru persoanele de toate vârstele.





Terapie de familie



Familiile sunt cea mai puternică resursă a indivizilor în încercarea de a face faţa cu succes celor mai multe dificultăţi de ordin psihologic, medical, social.

Terapia de familie reprezintă o ramură a psihoterapiei care abordează conceptul de familie, contribuind la înțelegerea factorilor care au determinat starea emoțională actuală a individului și îi oferă sprijin în acceptarea vulnerabilităților și a punctelor forte ale acestuia. Psihoterapia de familie se adreseaza întregului sistem familial, fiind necesară prezența tuturor membrilor implicați. Succesul terapiei depinde de cooperarea membrilor familiei, de dorința de schimbare, de asumarea responsabilității. Scopul psihoterapiei de familie este de dezamorsarea situației de criză, de reechilibrare și optimizare a rolurilor, de imbunătățire a interacțiunilor dintre membrii săi, de ințelegerea dinamicii familiale, de rezolvarea problemelor concrete cu care aceștia se confruntă. Psihoterapia facilitează reechilibrarea familiei aflate în impas prin identificarea și înlocuirea convingerilor disfuncționale despre viața de familie, prin modificări în sfera comportamentală, dezvoltarea deprinderilor de comunicare și a strategiilor de rezolvare de probleme.





Logopedie



Terapia logopedică este o activitate complexă, desfăşurată pe multe planuri, individual sau pe grupe, în funcţie de etiologia tulburării, gravitate, vârstă.Terapia logopedică se stabileşte în urma unei examinări complexe, pe baza căreia se stabileşte diagnosticul logopedic. Terapia logopedica este adaptată pentru persoanele cu tulburări ale spectrului autist și alte întârzieri de dezvoltare, completand programele noastre ABA (comunicare funcțională și conversații, precum și limbaj receptiv și expresiv).



Artterapie



Terapia prin artă că este o metodă de psihoterapie în care sunt utilizate diferitele forme de artă: pictură, desen, colaj, modelaj etc. cu scopul de a îmbunătăţi starea persoanei. Artterapia oferă suport emoţional pentru persoanele care au diferite afecţiuni sau au experimentat diferite traume, reduce stresul, ajută la deblocarea creativităţii şi favorizează dezvoltarea personală.

Terapia prin artă că este o metodă de psihoterapie în care sunt utilizate diferitele forme de artă: pictură, desen, colaj, modelaj etc. cu scopul de a îmbunătăţi starea persoanei. Artterapia oferă suport emoţional pentru persoanele care au diferite afecţiuni sau au experimentat diferite traume, reduce stresul, ajută la deblocarea creativităţii şi favorizează dezvoltarea personală.



Ludoterapie



Ludoterapia sau terapia prin joc este o formă de terapie demonstrată științific cu eficiență în multe tulburări psihologice. Terapia prin joc foloseste o serie de tehnici si precum: terapia prin mișcare și dans, jocuri de societate, jocuri strategice, povesti terapeutice, jocul cu papuși, desenatul, pictura și modelajul, jocul cu nisip, vizualizarea creativș, jocurile de rol, etc.

Ludoterapia dezvoltă o stimă de sine sanatoasă, dezvoltă capacitatea a căuta soluții alternative la rezolvarea a problemelor, crește capacitatea de a gestiona emoțiile si impulsurile, dezvoltă capacitatea de a exterioriza stările, trăirile folosind limbajul verbal (povestirea), dezvoltă aptitudinile sociale cu ajutorul carora crește nivelul de incluziune școlară și socială.

Ludoterapia dezvoltă o stimă de sine sanatoasă, dezvoltă capacitatea a căuta soluții alternative la rezolvarea a problemelor, crește capacitatea de a gestiona emoțiile si impulsurile, dezvoltă capacitatea de a exterioriza stările, trăirile folosind limbajul verbal (povestirea), dezvoltă aptitudinile sociale cu ajutorul carora crește nivelul de incluziune școlară și socială.





Terapie cu animale



Animalele sunt deseori nu doar o companie plăcută, ci și sursa unor beneficii asupra sănătății și stării de spirit. Câinii sunt însă animalele cele mai populare folosite în scopuri terapeutice. Terapia cu animale a fost inițiată la începutul anilor 1960, de Boris Levinson, psiholog American. Programele de terapie cu animale sunt folosite în unele clinici și spitale din străinătate, având ca scop ameliorarea simptomelor bolilor pacienților, înlăturarea stresului și anxietății, îmbunătățirea dispoziției și a capacității de a face față mai bine problemelor cu care aceștia se confruntă. „Ședințele” durează 10-15 minute, timp în care pacientul mângâie sau se joacă cu animalul respectiv (de obicei un câine) și poate discuta în același timp cu îngrijitorul acestuia. Pe lângă spitale, de compania animalelor se beneficiază și în centre de îngrijire sau universități. Pe lângă drăgălășenia și loialitatea lor care atrag, se pare că ne unește și o legătură care s-a păstrat în timp, deoarece câinii au fost apropiați oamenilor din vremuri îndepărtate. Când aceștia au început să-și construiască case, lupii (strămoșii câinilor) au început să se apropie de oameni și să se „auto-domesticească”, devenind în timp compania lor. Studii recente au arătat că motivul pentru care ne simțim bine atunci când mângâiem un câine (sau orice animal) este că această interacțiune stimulează creșterea nivelului de oxitocină (hormonul care determină contactele sociale și comportamentul matern). Terapia cu animale a fost testată în cazul persoanelor cu autism într-un studiu corelațional realizat în 2012 în Franța pe 260 de participanți. Rezultatele au indicat o îmbunătățire semnificativă a unor abilități sociale precum a împărți cu ceilalți și a-i face pe ceilalți să se simtă bine.




Beneficiile interacțiunii dintre oameni și animalele de companie:

îmbunătățirea comportamentului social, dispoziției și interacțiunilor sociale

scăderea anxietății și a fricii

ameliorarea unor indicatori ai stresului (hormonul cortizol, presiunea sangvină,

îmbunătățirea stării mentale și a sănătății




Grupuri de suport



Terapia logopedică este o activitate complexă, desfăşurată pe multe planuri, individual sau pe grupe, în funcţie de etiologia tulburării, gravitate, vârstă.Terapia logopedică se stabileşte în urma unei examinări complexe, pe baza căreia se stabileşte diagnosticul logopedic. Terapia logopedica este adaptată pentru persoanele cu tulburări ale spectrului autist și alte întârzieri de dezvoltare, completand programele noastre ABA (comunicare funcțională și conversații, precum și limbaj receptiv și expresiv).

Există familii care se alătură CENTRULUI AUTISM STEP BY STEP la momentul diagnosticării copilului lor, în timp ce altele vin după câțiva ani de la diagnosticare, insa fiecare familie posedă un set de nevoi și provocări unice. Grupul de suport își propune să faciliteze exprimarea deschisă a gândurilor și emoțiilor pentru a veni în sprijin într-o perioadă dificilă.





Asistenta educationala



CENTRUL AUTISM STEP BY STEP își propune să ofere sprijin educațional suplimentar familiilor și copiilor diagnosticati cu TSA care se confrunta cu provocari zilnice si dificultati de invatare.



Integrare sociala



CENTRUL AUTISM STEP BY STEP își propune să ofere sprijin educațional suplimentar familiilor și copiilor diagnosticati cu TSA care se confrunta cu provocari zilnice si dificultati de invatare.

Integrarea socială îi ajută pe copii și familii lor să facă față situației lor și să continue să promoveze și să cultive legăturile de familie. Astfel de programe includ ateliere de artă, excursii la fermă, cursuri de gătit, proiecții de filme, ateliere de muzică.



Dezvoltare personala



Dezvoltarea personală este un proces desfașurat de-a lungul vieșii. Este o cale de a ne evalua abilitățile noastre, luând în considerare scopul nostru în viață și obiectivele pe care le-am stabilit, în vederea realizării și maximizării potențialului nostru. Dezvoltarea personală a fiecarui individ depinde în mare masură de conștientizarea și identificarea acelor nevoi (informașii, abilități, competențe) care vor conduce spre atingerea scopului. Atingerea scopului și a obiectivelor depinde în mare măsură de resursele de care dispunem (timp, bani, cunoștințe, abilități, etc) și mai ales de motivația necesară. Primul pas în dezvoltarea personală o reprezintă autocunoașterea. Apoi sa definim exact ce anume dorim să îmbunătățim, poate nu știm cum să ne stabilim obiectivele, poate avem o imagine nu tocmai bună despre noi înșine și asta ne ține pe loc, poate avem niște convingeri care sună a piedici sau poate comunicarea e deficitară. Important este să ne fie foarte clar zona în care dorim să creștem și apoi să vedem cum putem schimba situația. Dezvoltarea personalaă este o urmărire conștienta a unei ,,creșteri” personale prin extinderea conștiintei de sine, a cunoașterii si a imbunatățirii permanente a abilităților personale.





Consiliere vocationala



Consilierea vocaţională reprezintă un proces de lungă durată, continuu, pe parcursul căruia evaluarea vocaţională, orientarea profesională, identificarea unui loc de muncă, angajarea, susţinerea post angajare constituie etape cadru în dezvoltarea deprinderilor de viaţă independentă, de autonomie şi dezvoltare socio-profesională, în sensul „împlinirii vocaţiei personale”. Consilierea în carieră vizează dezvoltarea abilităților unei persoane pentru rezolvarea unei probleme specifice legate de carieră: indecizie, anxietate legată de carieră, insatisfacție academică, plan de carieră, etc. și este o intervenție psihologică.